24 wrz 2014

Z KSIĄŻEK DO KIN - SUPER 6 FILMÓW - CZEŚĆ 3


Dziś dzielę się z Wami kolejną porcją dobrego kina. Tym razem zdecydowałam się na kilka ekranizacje :) Mam nadzieję, że propozycje są interesujące. Zapraszam!

Ekranizacje filmowe powieści stały się dla mnie ważne, kiedy w szkole nie dałam rady przebrnąć przez Faraona czy Krzyżaków. Podczas przerabiania lektur gubiłam się, bo film jak to film, nie pokazuje wszystkiego. Oczywiście, odczułam to podczas przepytywania przez polonistkę. Z czasem zauważyłam, że niektóre filmy na podstawie książki, często bywają jedynie lekko inspirowane powieścią, kiedy inne starają się odzwierciedlić jej najistotniejsze momenty. Czasami w ekranizacjach jeden bohater staje się wcieleniami kilku oryginalnych. Czasami miejsce akcji odbiega od rzeczywistych miejsc, jakie przypisał jej autor danej powieści. Przede wszystkim jednak filmy bazujące na książkach odbiegają wyobraźni czytelnika. Dlatego warto pamiętać, że książka często bywa pomysłem na film, jej wolną interpretacją, a nie filmowym bratem bliźniakiem, który zastąpi nam lekturę. Mimo to nie jestem zrażona do tego typu kina. Uwielbiam je! Zdarzyło mi się, obejrzeć jakiś film i dopiero potem przeczytać książkę. Czasami  dlatego, że o filmie było głośniej niż o powieści, nawet jeśli była bestsellerem. Podpisuję się pod powszechną opinią, że czytając książkę, bo obejrzeniu jej ekranizacji, utrudnia odseparowanie tych dwóch form przekazu. Gdzieś tam zostaje w głowie wizerunek głównego bohatera czy wygląd miejsca. I nie łatwo się go pozbyć, nawet jeśli opis książki przedstawia zupełnie inny wygląd postaci. Natomiast jeżeli przestawimy kolejność i książka zajmie swoje honorowe pierwsze miejsce, to film nie zamazuje obrazu wykreowanego przez naszą wyobraźnię na podstawie przeczytanej powieści. Jednak jest poddany wygórowanej ocenie. Po czyż nie jest wadą/zaletą (nie potrzebne skreślić) do porównywania filmu do książki?
 Po tym dłuższym niż chciałam wstępie przechodzę do rzeczy i przedstawiam Wam moją Super 6stkę z oceną w skali od 1- 10.


Lista najlepszych ekranizacji powieści i odpowiednio ich książkowych tytułów (kolejność przypadkowa)


1
Jedz, módl się i kochaj
  • reżyseria: Ryan Marphy
  • adaptacja autobiograficznej książki o tym samym tytule autorki Elizabeth Gilbert
  • ocena: film 8, książka 10






2
Siła spokoju



  • reżyseria: Victor Salva
  • kolejny film na faktach autentycznych, na podstawie książki "Droga miłującego pokój wojownika" Dana Millmana. 
  • ocena: film 4, książka 10




3
Kwiat pustyni



  • reżyseria: Sherry Horman
  • Autobiograficzna adaptacja książki z tym samym tytułem, autorstwa Waris Dirie
  • ocena: film 7, książka 10




4
Służące



  • reżyseria: Tate Taylor
  • kolejny film na kanwie książki, opartej na faktach pod tym samym tytułem autorstwa Kathryn Stockett
  • ocena: film 8, książka 10





5
Atlas Chmur



  • reżyseria: Lana i Andy Wachowscy, Tom Tykwer
  • fantastyczny film, którego scenariusz opiera się na książce pod tym samym tytułem napisanej przez Davida Mitchella 
  • ocena: film 8, książka 10



6
Władca Much



  • reżyseria: Harry Hook
  • Ekranizacja przygodowej i dramatycznej powieści Williama Goldinga.
  • ocena: film 8, książka 10


Wymienione przeze mnie tytuły uwielbiam zarówno w formie literackiej jak i filmowej i serdecznie polecam do obejrzenia i poczytania! Poniżej bonusowo podaję kilka linków, gdzie można znaleźć propozycje i rankingi najlepszych adaptacji filmowych wszechczasów :-)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz