2 wrz 2014

FILMY, KTÓRE WARTO ZOBACZYĆ - SUPER 6 (cześć 1)



Są takie filmy, które wnoszą wiele do naszego życia. Zmuszają do zadawania sobie rozwojowych pytań. Oburzają, zaskakują, dziwią, wzruszają, wzbogacają i inspirują. Ja mam takich filmów kilkanaście i podzieliłam je na kilka części. Dziś przedstawiam listę pierwszych 6 filmów, które zmieniły moje życie.





1

Into the Wild ( Wszystko za życie ) 


filmweb.pl



Film zmuszający do refleksji, pełen pięknych widoków, okraszony niebanalną muzyką i pociągająca historią w roli głównej. Nie pozwala oderwać się od ekranu. Bohaterem opartej na faktach historii jest uzdolniony, przystojny i dobrze usytuowany materialnie absolwent szkoły średniej, Chris McCandless. Właśnie dostał się na Harvard. Nie jeden człowiek na progu samodzielnego życia zamieniłby się z nim miejscami. 
Jednak Chris nie zamierza pójść tą zaplanowaną drogą. Buntując się przeciwko zmaterializowanemu społeczeństwu, pogoni za sukcesem, podanym na tacy scenariuszem swojego życia, wyrusza w samotną podróż, której jesteśmy świadkami. Jego przygoda to ponad dwugodzinna lekcja, której tematem jest sens życia. Z tego wykładu możemy zanotować wiele pytań, na które sami musimy udzielić odpowiedzi, całą listę wartości i emocji. Warto też wyposażyć się w paczkę chusteczek, szczerze żałuję, że nikt mi nie podsunął tego pomysłu, kiedy pierwszy raz oglądałam Into the Wild. Jest to film, któremu poświęciłam kilka wieczorów, chociaż nie należy on do lekkich filmów i trzymających w napięciu jak dobry thriller. Myślę, że to kino dobre dla osób, które potrafią się skupić, lubią dowiedzieć czegoś nowego o człowieku i porozmyślać o ponadczasowych wartościach. 
Dla mnie film Into the Wild był inspiracja do zwolnienia tempa i do zmiany kierunku swojego życia, co wyszło mi na dobre. Mimo podziwu dla odwagi Chrisa, nie zamieniłabym obcowania ze swoimi bliskimi dla przedstawionych w filmie doświadczeń, nawet, gdyby jego historia miała się skończyć inaczej. Chociaż, chyba jak każdy z nas, czasami mam ochotę rzucić wszystko i wszystkich, aby pobyć sama, ogarnąć emocje, zrzucić jakiś balast to nie opuszcza mnie świadomość, że mam z kim dzielić wzloty i upadki, bliskich, którym ufam, których kocham i z którymi chcę budować i dzielić szczęście. Czy jest coś piękniejszego od relacji międzyludzkich?




2

Atlas Chmur (Cloud Atlas)


filmweb.pl

Film na podstawie książki o tym samym tytule, pióra Davida Mitchella, to niewątpliwie jeden z najlepszych filmów science fiction jakie widziałam. Niezwykle widowiskowy. Obrazy, muzyka, kostiumy, efekty specjalne dopasowane do scenariusza i ambitnych dialogów tak, aby całość karmiła niemal wszystkie nasze zmysły! Ogrom bodźców i częste przeskoki w czasie nie pomagają jednak odnaleźć się w skomplikowanej fabule. Nie jest ona oczywista, aż do samego końca. Uważam, że film należy do tych, które należy obejrzeć kilka razy, aby w pełni zrozumieć jego przesłanie. Atlas Chmur pokazuje nam sytuacje kilku głównych bohaterów, którzy jednak żyją w innych czasach i miejscach. Ich wybory mają wpływ na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Film dostarcza nam całej gamy emocji, łącznie z oburzeniem, zaskoczeniem, wzruszeniem, niezrozumieniem, żalem i radością. Nie należy on do filmów, który miały bezpośredni wpływ na moje życie, jednak musiałam umieścić go na tej liście ze względu na wielowarstwowość jego przekazu i doznania duchowe jakich dostarcza, jako forma sztuki z niebanalnym morałem. Polecam z całego serca i radzę przygotować się na głębokie emocje!



3


 W pogoni za szczęściem 

(The Pursuit of Happyness)



filmweb.pl

To dopiero trzeci film, który proponuję i po raz trzeci będę zmuszona użyć słowa "wzruszający". Ok, przyznaję, często rozczulam się i szlocham na filmach. Nie jest to jednak kryterium, według którego je oceniam :) Nie ucieknę jednak przed faktem, że W pogoni za szczęściem, to film, który rozczuli chyba nawet największych twardzieli. Główni bohaterowie to ojciec i syn, którzy muszą stawić czoła niecodziennej i niezwykle trudnej sytuacji jaką jest odejście matki, brak pracy oraz dachu nad głową. Świadomość, że film jest oparty na faktach miętosi serducho jeszcze bardziej, nie trudno o łzy. Jednak wartością największa jaką można wynieść z tego pięknego filmu jest przede wszystkim ogromna motywacja do działania. Will Smith,  znany z ambitnych ról, prezentuje bohatera, którego miłość do dziecka, poczucie odpowiedzialności, wiara w siebie i w marzenia, znajomość własnej wartości, niezłomność, czyni niezwykle silnym człowiekiem, dzięki czemu wytrwale i uparcie, nie bacząc na porażki pokonuje kolejne kroki do upragnionego celu, który ma ostatecznie zapewnić spokój 
i dobrobyt jego rodzinie. Myślę, że przyglądając się tej inspirującej historii można poczuć się zawstydzonym, samemu przed sobą. Czy walcząc ze słomianym zapałem zbyt szybko się poddajemy? Czy nie nadużywamy w życiu wymówek typu " nic na to nie poradzę" lub "ja to mam pecha" zamiast zmobilizować się do zmian. Wziąć odpowiedzialność za to gdzie i dlaczego jesteśmy?





4



Nietykalni (Intouchables)


filmweb.pl


Piękny i szczery film, znów biograficzny! Tym razem to francuska komedia najwyższych lotów. Pomimo wielu smutnych wątków w filmie, jak chociażby paraliż jednego z głównych bohaterów i sytuacja społeczna oraz rodzinna jego dużo młodszego przyjaciela po odsiadce, film jest poruszającą opowieścią o niespotykanej przyjaźni, pełną zabawnych mini-sytuacji oraz emocjonalnych dialogów. 
I tu nie mam na myśli, pełnych żalu czy współczucia, patetycznych i odrealnionych, wręcz przeciwnie. Bardzo naturalnych, życiowych, konkretnych i ekspresywnych adekwatnie do sytuacji i emocji bohaterów. Film nie pozwala zasnąć, ani przestać się uśmiechać. Cóż mogę powiedzieć? Serce rośnie, jak się słyszy o podobnych historiach, więc jest to pozycja zdecydowanie wzbogacająca! Kropkę nad i niech postawi cytat z jednej 
z recenzji na Filmweb : "Amerykanie powinni uczyć się od Francuzów, jak tworzyć niezapomniane komedie." 





5




Forks over knives ( Widelce ponad noże)

filmweb.pl

Nie byłabym sobą, gdybym w pierwszej piątce nie zaproponowała dokumentu poświęconemu zdrowiu i odżywianiu. Jest wiele podobnych filmów i programów, jednak uważam właśnie Forks over knives za bardzo dobry na początek i jednocześnie bardzo wyczerpujący. Nie chodzi o to, żebym chciała nawracać świat na wegetarianizm :) Nie wiem co jest dobre dla Ciebie, wiem co jest dobre dla mnie. Jednak są pewne fakty, alternatywne badania, o których powinien wiedzieć cały świat! W trosce o nasze zdrowie, dobre samopoczucie, długie życie, o kondycje i zdrowie naszych potomków, o życie w świadomości, uważam, że mamy prawo i naturalny obowiązek rzucić okiem i mieć ogólna wiedzę na temat tego jak produkowana jest żywność na masową skalę, jak dobrze zbilansowana dieta może wpływać na nasze zdrowie, a zatem wydajność fizyczną i psychiczną, kondycję, libido, długość życia, a także poziom satysfakcji z życia. Aby zdobyć takie informacje, można oczywiście "przewertować" internet, ale w dżungli wiedzy pożytecznej jak również dezinformacji, przyjemniej będzie obejrzeć dobry dokument lub przeczytać książkę. Ja polecam właśnie amerykański film dokumentalny sprzed 3 lat, ale jakże aktualny! 





6

Było sobie kłamstwo 
(The Invention of Lying)




filmweb.pl
Pierwszą część cyklu "Filmy, które warto zobaczyć - super 6" zakończę pozytywnym i lekkim akcentem w postaci amerykańskiej komedii. Od razu zaznaczam, że nie przepadam za hollywoodzkim humorem, zwłaszcza ostatnich 15 lat.  I temu filmowi nie poświęciłabym ani minuty uwagi po zobaczeniu powyższego plakatu. Jednak miałam to szczęście, że przed przeczytaniem jakiejkolwiek recenzji, przed zobaczeniem reklam i plakatu, po prostu nie mając pojęcia o istnieniu tego filmu, mój brat podrzucił mi tę przezabawna komedię jako lekki film na wieczór. Obejrzeliśmy z mężem i potwierdzam : lekki i dobry film na wieczór. Ostrzeżenia? Można się ubawić po przysłowiowe pachy, ale nie powinni go oglądać ludzie bardzo wrażliwi na punkcie religijnym. Film wplata w fabułę sparodiowane na potrzeby scenariusza wątki biblijne. Chciałabym znaleźć się choć na jeden dzień w takim "szczerym" świecie, gdzie nie istnieje kłamstwo, a Ty?





To moja pierwsza super szóstka filmów na medal :-) Już wkrótce ciąg dalszy! Może i Ty masz swoje ulubione filmy, zwłaszcza, takie, które nas wzbogacają, dystansują, motywują? Chętnie przygarnę ciekawe propozycje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz